zaterdag 7 september 2024

Markt in Crest moeizamer dan gewend. Zeer sfeerrijk optreden van een blaasorkest met dansende kinderen. Vanavond heel benauwd, kamperend aan de rivier La Drome.

 Goedenavond,  bonsoir. Het onweer zit er aan te komen. Af en toe een windvlaag, waarvan er een zojuist de tent omver blies. Dat was een goede waarschuwing, want nu staat ie meer verdekt opgesteld. Het is te doen aan de oevers van de rivier La Drome. Heb nogal flink lopen klagen vanmiddag omdat ik het zo benauwd vind, maar sinds ik vanavond even ben gaan badderen voel ik me beter.
De vraag die mij teisterde was vanmorgen:" Wat is het beste om te doen na de markt van Crest?" Voor morgen zijn er minstens twee markten in de buurt mogelijk om te doen, maar het weer is dan slecht, wordt verwacht, dus waarschijnlijk komt er van spelen dan niks.
16 kilometer oostelijk van Crest ligt Saillans, en ik heb besloten me op die markt daar te richten. Op deze plek is het precies halverwege. Blijft de regen die vannacht begint morgen aanhouden dan zit ik hier goed, en mocht het toch merendeels droog zijn geworden dan kan ik alsnog naar Saillans. 
Sinds gisteravond is er trouwens het plan  om deze tournee verder voort te zetten richting Nice. Een vriend die ik twee jaar geleden leerde kennen in Santiago de Compostella schreef mij dat hij nu bezig is de Alpen over te wandelen vanaf het Meer van Genève naar Nice. Over tien dagen is ie er en dat komt mij ook mooi uit. We vinden het alletwee heel leuk elkaar weer te ontmoeten.  Een jaar geleden is dat in La Voulte ook al gebeurd, toen was Marc eveneens aan de wandel. 
De markt vanmorgen liep voor mij wat minder dan wat ik er gewend ben. Er kwam aanvankelijk maar mondjesmaat geld in de koffer en mijn oren hadden weer veel moeite met de accordeonklanken, vooral toen er rond elf uur heel veel bijgeluiden klonken. Ik vond het een beter plan om op dat geluid af te gaan en daar het een en ander van op te nemen. Behalve als muzikant heb ik tegenwoordig namelijk ook een rol van journalist.



Deze enthousiaste groep stond op een podium boven de markt. Hun muziek had ook een politiek thema:" Links heeft voorrang "

Tegen twaalf uur hielden ze daar op om een uur later weer te starten op een andere plek,  tegenover café's. Daar was het heel gezellig en er werd door enkele kinderen heerlijk gedanst.





Op de status van WhatsApp zie je bewegende beelden.

In de tussentijd,   tussen beide optredens van hen door, heb ik zelf nog eventjes flink staan te spelen. Nu liep het in een half uur tijd net zo hard als in de eerste uren ervoor. Wel kwam op het laatst een winkelier in paniek naar me toe: Zijn oren konden er niet meer tegen. Ik was toen net helemaal in trance La Bamba aan het spelen. Het was niet de eerste keer vanmorgen dat mijn muziek voor mensen te veel was, want ook een medewerker van een café waar ik tegenover stond kwam me vragen of ik na 5 minuten op wou houden. 
Er was ook nog een andere muzikant vandaag, die zeker niet dergelijke klachten gehad zal hebben. 


Zijn muziek was zelfs moeilijk te horen.


Zoals ik schreef heb ik vanavond een verfrissend voetenbad genomen in de rivier. Toen ik op mijn schreden terug gekeerd was ben ik de telefoon gaan halen om dit mooie plaatje te schieten. 



Een spannende lucht bevindt zich boven het water. 



Vanmorgen bij het opstaan was de lucht nog mooi blauw. 



Op enkele wolken na.

Tot slot nog dit prachtig kunstwerk in een dorpje.



En toch is het echt een muur,  die beschilderd is, een wand van een huis.



Spreuk van de dag 


Eind goed, al goed.


Tout est bien qui finit bien.


In het Frans dus precies hetzelfde gezegde als in het Nederlands. 



W e l t e r u s t e n. 



Bonne nuit.







1 opmerking:

  1. Wauw! Dat is een prachtige schilderij! Bijzonder goed gedaan en erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen