dinsdag 20 juni 2023

Markt Lamastre: accordeon gespeeld, met Bruno koffie gedronken en met Wim. Vandaag ging de terugklim naar huis probleemloos.

 Goedenavond. 
Terwijl het in Nederland cats and dogs regent op sommige plaatsen is het hier zoals verwacht droog gebleven.
Alleen voor donderdag zijn er buienkansen. Wim gaat daarom die dag niet naar een markt, zei hij vanmorgen, maar hij komt naar mij toe.
Voor morgen staat het "werkbezoek" aan mij van Bruno op het programma. Hij komt gewapend met bosmaaier en motorzaag en gaat zo Les Costilles nog wat toegankelijker maken voor mensen.
Beiden heb ik vandaag op de markt van Lamastre getroffen en met  beiden heb ik koffie gedronken.
Daarvoor heb ik tot half twaalf me uitgeleefd met de accordeon, ondertussen ook babbelend met enkele vrienden die de markt bezochten.
Er was een schattig meisje van een jaar of zes dat met haar moeder lange tijd ademloos bij mij stond te luisteren, al dansend af en toe. Mijn hele kinderliedjesrepertoire had ik aangesproken.
Na de markt heb ik nog tot half drie gewacht totdat de supermarkt in het centrum open ging. Want boodschappen moesten er ook gedaan worden. De voedselvoorraad thuis was namelijk uitgeput na vier dagen geen winkel meer gezien te hebben. Bovendien komen morgenavond Bruno's opa en zijn vrouw en Bruno zelf bij mij ratatouille eten. De spullen ervoor zijn in ieder geval in huis.
Vandaag verliep de klim naar huis vanaf Lamastre weer eens heel vlotjes. Ben  een paar keer gestopt om koeien en geiten te begroeten.







Op de heenweg heb ik tot mijn vreugde vast kunnen stellen dat er in dit gebied nog heel veel gele toortsen zijn die niet bedreigd worden door maaimachines. Of ze door geiten, koeien of schapen gegeten worden weet ik niet.


Geen handjevol maar een landje vol gele toortsen.

Ondertussen lees ik van vrienden die in het oosten van Nederland wonen dat het noodweer er huishoudt. Dit brengt me op de volgende Franse uitdrukking:


Uitdrukking van de dag.



Ik pleut comme vache qui pisse



Het regent pijpenstelen



It rains cats and dogs.



De Franse uitdrukking bovenaan zegt dat het regent als een pissende koe.
Onderaan staat ook nog eens de Engelse versie die zegt dat het katten en honden regent.
Maar hier is het droog.
We hebben hier de afgelopen weken lekker veel regen gehad en de aarde heeft een goede buffer opgebouwd.
Een goede nachtrust is mijn wens en morgen gezond weer op. Wat mij betreft om zeven uur al, want Bruno komt  bijtijds.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten