dinsdag 13 juni 2023

Thuis een oerwoud aangetroffen. Gras, brandnetels, vingerhoedskruid wel twee meter hoog op sommige plekken.

 Goedenavond.
Een droog moment uitgekozen om naar de blogplek te gaan, maar toch komt er weer wat nattigheid naar beneden. Je kunt zeggen dat het hier heel groeizaam weer is. Ook tijdens mijn afwezigheid waren de buien hier niet van de lucht, getuige het oerwoud dat ik thuis aantrof.
Er was weinig meer van te merken dat ik vanaf half april hier gras gemaaid heb. Ik moest vandaag weer opnieuw beginnen om de omgeving van de woonruimtes begaanbaar te maken.
Maar de tomaten- en de pompoenplanten die in de tuin staan hebben ook prima van de regen en de warmte geprofiteerd.




Er zijn zelfs al enkele tomaatjes te bewonderen.



Op de status van Whatsapp staat een filmpje van mijn dankbaar tuintje.

De grassen, brandnetels en het vingerhoedskruid staan ook weelderig te pronken, meer dan twee meter hoog sommige.


Imponerende brandnetels.

Vingerhoedskruid 


Het gras tussen de tuindelen, zo mooi gemaaid, zorgde vanmorgen weer voor natte voeten als ik er door moest, maar nu is het weer kort.


Ja, vanmorgen was alles kletsnat na een nacht van overvloedige regen.


Mijn etensbord dat ik buiten had laten staan was helemaal gevuld met regenwater.

 De Nederlandse en Spaanse lezers en die van Midden Frankrijk zullen wel jaloers zijn als ze dit lezen. Maar als het goed is, is het feest hier na morgen voorbij. Dan wordt het stabiel zomerweer en kan ik naar de blogplek wanneer ik wil zonder nat te worden.
Vandaag heb ik dus veel gemaaid, allemaal met het sikkeltje zoals gewoonlijk. De komende dagen moet er nog veel meer gesnoeid worden, maar dat vind ik leuk werk op zich.
De planten die in potten stonden hebben het toch wel moeilijk gehad. Sommige lagen om.


Zo trof ik het gisteravond bij aankomst aan.

Er lagen, zoals je op de foto ziet, ook nog enkele omgevallen courgetteplanten op dat tafeltje. Die had ik voor mijn vertrek eigenlijk in de tuin moeten zetten. Dat is nu dan toch gebeurd, maar erg blij waren ze niet.

Van een lezeres kreeg ik de volgende Franse spreuk.


Spreuk van de dag.


Qui sème le vent récolte la tempête.


Wie wind zaait, oogst storm, staat hier letterlijk.
In het Nederlands is er iets wat erop lijkt, maar minder sterk is.

Wie kaatst mag de bal verwachten.

B o n n e   S o i r é e . 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten