dinsdag 13 april 2021

Voor de bakker, van de bakker.

 Tom en Mees zijn vandaag serieus begonnen met deel twee van het project bij de bakker.
Ze hebben na het eerste project, de isolatie van het dak, laten zien hoe een met leem gestucte wand eruit komt te  zien en de mensen waren zeer tevreden.
Nu zijn dus alle binnenmuren aan de beurt.

Vanmiddag ben ik erheen gefietst, gewapend met de accordeon, maar alvorens naar de betreffende ruimtes te lopen ben ik op het vuur afgestapt dat de bakker aan had gelegd in zijn houtoven.
Vandaag is het immers bakdag, evenals donderdag.





Zijn vrouw en hij waren ondertussen druk bezig de broden te kneden, die zorgvuldig in een kast werden opgeslagen om later, als de oven op temperatuur was, erin geschoven te worden.





Cerise, het dochtertje van Matthieu was er ook bij .
Haar zelf geknede broodje ging er ook in.


Ván deze bakker krijgen wij straks weer een heerlijk brood.
Vóór deze bakker waren de jongens bezig.




Mees is hier op een wand van kalk bezig een zeer waterig leemmengsel aan te brengen.
Dit zorgt ervoor dat leemdeeltjes zich met de kalk gaan mengen.
Als er straks gestuct wordt verbindt de leem zich met die ingebrachte leemdeeltjes en dan gaat het zich hechten aan de muur, wat het anders niet zou doen.

Mijn rol was om voor arbeidsvitaminen te zorgen .
Voordat ik ging was het koffie drinken in het mobiele café van Tom.



Cerise was ook te gast.
Tom liet haar de slak zien die de suiker vervoert.



Deze lijkt erg veel op het exemplaar dat vanmorgen bij mijn voeten rond kroop.




De trui is in een stadium gekomen dat ik het weer leuk vind.
Het saaie gedeelte van de mouw is achter de rug en het passen en meten om een goede aansluiting met de rest te krijgen lijkt succes te hebben.




Kwart over zes inmiddels.
Zometeen weer het eten bereiden voor als de harde werkers thuis komen.

BONNE SOIRÉE, oftewel, een goede avond gewenst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten