maandag 15 november 2021

Van twee markten thuis.

 Zo, ben weer thuis. De laatste pont bracht me weer naar Gelderland na mijn Brabantse avontuur vandaag.
Toen ik half zeven wakker was wist ik nog niet of het thuis blijven zou worden met breien en hout zagen of een tocht naar Uden, waar maandagochtend markt is.
De eerste optie was nog wel in het voordeel, maar toen het ontbijt nabij was besloot ik alvast om nog maar geen kachel aan te maken en na het ontbijt viel de beslissing in het voordeel van het uitgaan.
Hierbij speelde het feit dat er morgen bezoek komt ook een rol. Morgen dus thuis en gisteren thuis en zo is het een goede afwisseling.
De fiets ging snel vandaag. Weinig wind, zelfs een beetje in de rug, maar ook hadden de beenspieren er zin in.
Het was natuurlijk kil en grijs in Uden, maar de markt waar ik jarenlang niet meer geweest was bleek toch nog steeds groot genoeg om het interessant te maken voor me.
De groenteman met zijn harde stem die ik al jaren ken zwaaide enthousiast terug na mijn groet.
Een marktbezoeker had hele verhalen naar mij toe en onder andere de vaak gestelde vraag hoe oud ik was om dit allemaal nog te ondernemen.
Vroeger was hij provo, vertelde de nu zeventig jarige man. Waarop ik zei dat ik dat in de provotijd niet was, maar daarmee tot nu gewacht had.
Zo houden we de zaken in evenwicht, vervolgde ik, hiermee zinspelend op de evenwichtsoefening die de man deed met zijn paraplu die hij met de punt op zijn hand liet balanceren.

Op weg naar de koffie ontdekte ik tot mijn schrik dat hier het draaiorgel dat ook op de Osse markt komt volop bezig was.
Heeft het dan nog wel zin voor mij om door te gaan na de pauze, vroeg ik me af, want de spoeling wordt dan toch dun?
Maar de markt hier was vrij groot en na de koffie was er toch weer genoeg moed en motivatie om door te gaan.
Het blijft dat ik goed speel tegenwoordig en ook in moeilijkere omstandigheden de aandacht naar me toe weet te trekken.

Rond half één stapte ik weer op de fiets en nu was de vraag: Wordt het via bezoekjes terug naar huis of eerst nog vijftien kilometer verder van huis naar Gemert waar een middagmarkt is?
Er werd weer gekozen voor een grote fietstocht van samen toch zeker zeventig kilometer. Wat allemaal gemakkelijk ging want de konditie blijkt prima te zijn, en de klachten zelfs helemaal van de baan.(Nog steeds geldt: Niet te snel juichen)

Na een patatje in Boekel trof ik daar het kapelletje van Sint Anthonis.






Een gelegenheid om even binnen te wippen.



Een gebedje voor de Heilige Anthonis, die mij zo vaak op mijn reizen de weg wijst naar een kampeerplekje, was hier ook op zijn plaats.

Aangekomen in Gemert kon ik rond twee uur aan mijn tweede optreden van de dag beginnen.
Het is een markt die door de hoofdstraat van het plaatsje loopt en dus een goede akoestiek geeft.
Het verloopt echter desondanks meestal matig voor mij.
Maar met het zelfvertrouwen dat ik nu heb lukte het hier vandaag ook prima.
Bij voorgaande gelegenheden werd het na afloop een bezoek aan Rien, die hier woonde op een kluizenaarachtige manier. Hij is echter overleden, vernam ik tijdens mijn laatste bezoek aan Gemert.
Nu was er voor de koffie een CAFÉ .


(waar je vast ook wel Chocomel zou kunnen krijgen)

Twee frieten plus een kroket moet voor het avondeten maar weer genoeg zijn vandaag.
Morgen haal ik dat wel weer in .

Wel lekker slapen straks, en dat is mijn wens ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten