donderdag 16 februari 2023

Nederlands tafereel: een zee van tweedehands fietsen. De bijna-diefstal van mijn fiets heeft me nog lang beziggehouden.

 Buenas Tardes
Goedenavond. Nog vaak heb ik afgelopen nacht en vandaag de fiets van mij zien staan in de handen van die man. Mijn accordeon stevig op de bagagedrager gebonden. En telkens stelde ik me voor dat ik nog wat langer aan de ontbijttafel en mijn vuurtje was blijven zitten om dan even later te constateren dat er geen fiets meer stond en ik geen accordeon meer had. Later vandaag bedacht ik ook nog dat in en op de voortassen al mijn meegenomen kleren zitten, inclusief een winterjas, die ik zegge en schrijven vijf minuten aangehad heb deze reis.
Hoe had ik aan een andere fiets kunnen komen, bedacht ik aanvankelijk ook nog? Naar Alicante lopen misschien? Vijftien kilometer.
Vandaag ontdekte ik echter dat dat probleem sneller opgelost kon worden. Toen ik naar het dorp fietste voor boodschappen en koffie viel mijn oog op iets wat op een Nederlandse fietsenstalling leek.



Achter het hekwerk was iemand fietsen aan het repareren.





Ik ernaartoe gestapt. Het bleek een vriendelijke jongedame te zijn. 






Na een paar woorden in het Spaans te hebben gewisseld konden we snel overgaan op het Frans, daar ze vertelde Belgische te zijn en wel uit Wallonië. Ze vertelde dat haar baas Nederlander is en dat hij deze hele verzameling tweedehands fietsen uit Nederland hierheen heeft gebracht. Deze onderneming bestaat nu vijf maanden. Hoewel ik hier de afgelopen dagen al drie keer langs ben gefietst heb ik deze fietsenverzameling vandaag pas ontdekt. Maar deze vrouw had mij al vaker voorbij zien komen,  opvallend vanwege mijn short. Daarvoor vinden de mensen het hier nog te koud.
Hier had ik dus vrij eenvoudig een vervangende fiets kunnen vinden, als het noodlot gisteren toegeslagen zou hebben.
Ik vertelde dat ik een blog bijhield en daar wilde ze het adres ook van hebben. Hoewel dit in het Nederlands is gaat ze toch haar best doen er iets van te begrijpen. Ze is namelijk bezig Nederlands te leren. Want komende zomer wil ze in Amsterdam gaan werken in een fietsenwinkel, zoals ze het woord al goed uitsprak.


Met de fiets in de wolken.  Hoewel er vandaag weinig wolken in de lucht waren.

Vandaag was er veel zon. Daar was ik blij mee, want gisteren heb ik in een Chinese winkel een nieuwe sterke powerbank kunnen kopen. Die is driekwart vol en moet eerst helemaal opgeladen worden. Dat is vandaag gelukt.



Tegen de avond heb ik een wandelingetje gemaakt naar de ruïne, speciaal voor de status van Whatsapp. Dat is te zien in zes stappen van kleine aan elkaar gekoppelde filmpjes. Enkele foto's die eruit gelicht zijn:


Een antiek kilometerpaaltje van de oude N 332 waarop mijn tent staat 



Bijna bij de ruïne.



Uitzicht vanaf de ruïne op de Middellandse Zee.

Maak er nog een mooie avond van, is mijn wens, en straks mooi dromen.


B u e n o s    S u e ñ o s .

1 opmerking: