dinsdag 15 december 2020

Lichtwinst in de avond.

 Twee minuten over vijf gaf het klokje op de smartphone aan toen ik mijn breinaalden neerlegde.
Het avondlicht begint weer ruimer te worden, terwijl de totale lengte van de lichtperiode nog steeds elke dag afneemt.
De ochtenden moeten dat bekopen maar het is zoals elk jaar weer fijn om vanaf nu elke dag wat langer door te kunnen gaan.


Om twee voor vijf was dit de avondlucht.


Rond twee uur was ik thuis van mijn uitstapje Oss. Ach, dacht ik, toch nog maar een keer op de markt spelen in deze vanaf vandaag weer nóg naargeestigere sfeer met vele gesloten winkels.
Vreemd genoeg mogen markten wél doorgaan.

Vandaag eens op het Walplein begonnen tussen de marktkramen en niet zoals gewoonlijk in het straatje tussen dit plein en een ander marktgedeelte.
Na een half uur kwam de marktmeester me vertellen dat het hier niet mocht, maar wel waar ik gewoonlijk stond.
Dat mocht eigenlijk ook niet, maar dat liet hij wel toe.
Enfin, dus toen maar weer terug verder naar mijn oude plek waar ik meteen familie trof, die het gezellig vonden dat ik met kerstliedjes in de weer was.

Tegen twaalven regende het weer een beetje en was dat een mooie aanleiding om de koffie te gaan opzoeken.
Niet in een café dus, maar bij Jan van der Lee
in zijn huis .
Hij was toen ik binnenkwam net klaar met het lezen van mijn blog, de laatste afleveringen ervan.
José was er niet, zij was aan het werk.

Op de terugweg naar huis ben ik even stil blijven staan bij de grote zwermen meeuwen die altijd in de weilanden zitten.
Zij bleven niet stil zitten toen ik op grote afstand foto's maakte.




Jacob vertelde me laatst dat dat een intuïtieve reactie is voor gevaar, alsof er een geweer op hen is gericht.

Een patatje in Oyen, om thuis op te eten, ging niet door, want de tent was dicht, maar mijn behoefte aan hartigheid werd ingewilligd toen ik aan mijn kipsnacks dacht die ik gisteren kocht.
Tezamen met het restant van het bloemkoolgerecht van gisteren werd dit meteen mijn warme maaltijd voor vandaag.




Rest me, na dit schrijven, het is nu kwart voor zes, om de kaars aan te steken en de kachel wat meer leven in te blazen.

BONNE SOIRÉE, zeggen de Fransen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten