dinsdag 22 juni 2021

Kaas en muis en onkruid.

 Kaas uit Nederland, meegebracht door mensen die in Wageningen wonen en ook hier een huis hebben.
Dick, de man van de biologische kaaskraam " De Blije Wei" had het me al aangekondigd: hij had kaas voor mij meegegeven aan hen die, tien dagen geleden, op het punt stonden naar de Ardèche te vertrekken vanuit Wageningen.
Vandaag troffen we elkaar.
Terwijl ik petunia's aan het kopen was zagen ze mij vanaf het terrasje.
Daarna ben ik bij hen aan tafel gaan zitten en we hebben het een paar uur lang overal over gehad, onder andere over dat het moeilijker wordt in het leven als je aftakelt, zoals bij hen het geval is, en ze hun huis hier moeten verkopen.
Ook hadden we het over Dick.
Hoewel het een mooie markt is hier in Lamastre missen we de enthousiaste verblijdende stem die zaterdags over Wageningen gaat als Dick daar zijn kaas staat te verkopen.
In oktober vorig jaar was ik daar ook met mijn accordeon en was het een dolle boel en had ik nog een paar Franse liedjes voor hen gespeeld.
"Wil je onkruid hebben?",vroegen ze me op een gegeven moment, en ze graaide wat uit haar tas.
Onkruid, wat moet ik daar nou van verwachten, ging er door mijn hoofd. 
Toen kwamen er tijdschriften van Onkruid tevoorschijn, waarvan ik er een paar kreeg.
Het bleek dat Paul, zo heet de man, oprichter is van dat tijdschrift.



             Kaas en onkruid nu bij mij op tafel.

Hier is Dick nog even, met mij samen in Wageningen.






De combinatie kaas en muizen bestaat ook.
Gisteravond toen ik even binnen zat was een muisje druk bezig een voor hem groot stuk kaas te verplaatsen.



Het lukte met heel veel doorzettingsvermogen en het leuke was dat ik het hele gebeuren op een filmpje kon vastleggen.
Niet dat ik er blij mee ben muizen binnen te hebben, maar mijn afkeer tegen dit ongedierte woog even niet op tegen dit spektakel.
Vannacht heb ik toch maar wat klemmen gezet en sommige lezers zullen denken: oh wat erg.
Maar het diertje was wel op slag dood, zie je.




Helaas doe ik dus ook mee met de gewelddaden tegen de dieren die elke dag op grote schaal plaatsvinden.
Muggen, vliegen, wespen hebben veel te lijden door toedoen van mij onder andere.
En wat denk je van die lieve virusbeestjes, die we overal ter wereld aan het doden zijn........
In het bijzonder nu die van de Covid.

Maar er is ook weer nieuw leven aangevoerd vandaag in de vorm van petunia's.





Vanmorgen begon met schrikken want mijn telefoon was in de war met Google.
Het is wel erg dat ik daar nu zo door van slag kan raken.
Gelukkig hoefde ik, wat ik vreesde, geen nieuwe te kopen en alles weer opnieuw in te stellen, waar ik geen verstand van heb.
Het bleek een fout van Google zelf te zijn.

Nou kinderen, dat was het weer voor vandaag.
Vele onverwachtse en leuke contacten nog toegewenst voor vanavond.(Had ik vanmorgen op de markt met een in Mexico woonachtige française.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten