donderdag 11 juli 2024

De leeuw heeft een kater. Op bezoek geweest bij Mateo, vrien van Tom. Vanavond ratatouille gegeten.

 Goedenavond,  bonsoir.
Veel Nederlanders zullen vanmorgen wel opgestaan zijn met een kater, vanwege het dramatische einde van het elftal van Oranje.
Zelfs de leeuw had een kater.






Maar gelukkig waren er ook veel mensen met een hond in plaats van een kater.

Het zou mij een worst wezen wat die voetballers doen, denkt dit hondje Rio, terwijl zijn baasje vol spanning naar de wedstrijd zit te kijken. 




En deze hond, Tsuki, wil ook graag de bal hebben. 

Zelf had ik ook wel even: Wat jammer dat het nog mis gegaan is in de laatste minuut. Zo'n gevoel dat je ook hebt als er iets heel vervelends is gebeurd in je leven. Dan heeft dat voor mij toch meestal wel een dagje nodig tot de scherpe kantjes er vanaf zijn.
Vanmorgen was voor mij de kater echter supersnel voorbij toen ik met Tom op bezoek was bij zijn vriend Mateo, die met zijn vrouw en drie kinderen in het dorp Plaisance woont.
Hij liet me zien en vooral voelen wat een prachtig huis hij in zijn tuin gebouwd heeft met allemaal natuurlijke materialen. 



Mateo, bouwer van dit kunststukje. 




De entree. De schoenen moeten uit als je binnen wilt komen. 




Het huisje heeft ie gebouwd voor zijn vrouw Floriane. Zij is therapeute en ontvangt er  mensen.




De muren zijn afgewerkt met verschillende tinten leem, die in de eigen omgeving is uitgegraven. Ook worden leemkleuren vermengd.









Een pilaar van kiezelsteentjes.




Ook een gevonden tak heeft de functie van stut. 


Op het dak groeit er van alles en een roodborstje heeft er zijn nestje gemaakt. 

Het een en ander is te zien op de status van WhatsApp.  




Mateo en Floriane hebben drie kinderen. Een ervan, de oudste liet vanmorgen zijn schilderstukken zien. 






Daar word je toch blij van als je zulke mensen ontmoet! Het EK ligt alweer ver achter me.
Vanmiddag zijn Tom en ik samen naar de stad Montmorillon geweest om boodschappen te doen. Wat mij betreft waren dat vooral de ingrediënten voor de ratatouille die ik daarna klaargemaakt heb.


Gekookt in deze relatief koele ruimte. 




En daarna was het lekker smullen geblazen. 

Tom is vanavond naar de rivier gereden. Daar gaat hij zwemmen en ook overnachten. Morgen is ie weer terug en zien we elkaar bij de koffie.

Spreuk van de dag. 

Na regen komt zonneschijn. 

Après la pluie le soleil.


Vandaag waren er enkele buitjes, waarna de zon telkens weer terugkwam.

B o n n e  S o i r é e.

Prettige avond.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten