maandag 8 juli 2024

Gestrand in een leeg huis. Een historische weglijn gevolgd.

 Goedenavond,  bonsoir.
Vandaag heb ik voor de tweede keer deze reis een leeg huis getroffen. En ik vond het er goed genoeg om er de rest van de dag te verblijven.


Uitzicht vanuit het raam. In dezelfde vensteropening ligt nu de zonnecollector en geeft de energie door aan een van mijn powerbanks. 




Toen de zon hier nog niet was lag ie op een andere vensterbank. 
Hier geen muggen én een goed bereik, dus was en is het er goed uit te houden.
In een klein dorpje, La Puye geheten,  waar ik het niet verwacht had, was toch een winkeltje  waar ik (letterlijk en figuurlijk) het broodnodige kon kopen. Dat kwam goed uit, anders had ik in plaats van dit weggetje dat rechtstreeks naar Morillon gaat een omweg genomen om in Saint-Savin sur Gartempe mijn boodschappen te doen 




Daar op de blauwe stip staat mijn huisje nu, aan het weggetje tussen La Puye en Morillon.

Montmorillon zelf wilde ik vandaag nog niet halen. Dit is al de grote plaats waar Tom zijn boodschappen pleegt te doen. Plaisance, waar Tom woont is dan nog 12 kilometer verder.
Het weggetje dat ik tot La Puye had genomen was 16 kilometer lang kaarsrecht. Daarom wilde ik er ook op fietsen. Nu bleek dat er inderdaad iets bijzonders aan de hand is.


De zogenaamde Ligne Acadienne vormt een stuk van deze weg. Er staan 37 huizen die in de 18de eeuw gebouwd zijn voor de Acadiërs.





Voor zover ik uit de tekst op kan maken zijn dat Amerikanen, die vanwege een oorlog tussen Engeland en Frankrijk hier mochten verblijven. 
De huizen, genummerd van 1 tot 37, ben ik allemaal voorbij gefietst. Overal stond erbij dat het om een acadische boerderij ging.


De eerste boerderij van de serie. Ben wezen inspecteren,  maar het gras was zo hoog dat ik maar tot halverwege ben gegaan. 


Deze eerste boerderij was niet bewoond, maar vele andere wel.




Hier nog een onbewoonde, maar beter beveiligde woning. Nummer 27 van de serie.


Ergens in het midden van het traject lag het hele schema uitgetekend op beton.

Reden voor mij om de Ligne Acadienne nog eens dunnetjes over te doen met de fiets.

Zoals gisteren aangekondigd kwamen  er vandaag ook weer enkele zonnebloemenkopjes boven het maaiveld uit.





Een sprinkhaan nestelde zich op het stuur.



Op de status van WhatsApp is er een filmpje van.

Spreuk van de dag(Frans)


Les chercheurs qui trouvent on en cherche,
Les chercheurs qui cherchent on en trouve. 

Uitvinders die iets vinden zijn ver te zoeken.
Uitvinders die iets zoeken zijn er genoeg te vinden.


Prettige avond 

B o n n e  S  o i r é e .













Geen opmerkingen:

Een reactie posten