maandag 2 augustus 2021

Na St Agrève/markt niet naar het noorden, maar ver naar het zuiden.

 Het werd me al heel snel duidelijk dat mijn innerlijke reisgids niet naar de markt van morgen in Tence, wat twintig kilometer boven St Agrève ligt, wou.
Hij legde me daarentegen een flinke fietstocht op vandaag richting zuidelijkere streken.
De Cévennes lonken me om daar een vroegere buurvrouw te bezoeken.
In de jaren tachtig heb ik daar twee jaar gewoond.
Sindsdien ben ik deze Adrienne regelmatig blijven bezoeken. Het is ongeveer 250 kilometer vanaf mijn plek in de Ardèche.
Misschien is het nu wel de bedoeling elkaar weer eens te zien, maar daarover zal ik pas uitweiden als deze reis daadwerkelijk die kant op zal gaan.
Voorlopig is het doel nog spelen op markten in de richting van Les Cévennes.
De eerste markt van de toernee was dus St Agrève vanmorgen.
Met volle bepakking ernaartoe klimmen was iets zwaarder dan met alleen een accordeon, maar het ging goed.
Het duurde wel wat langer. Kwart over zeven vertrokken, vijf over tien ter plekke.



Met een beetje een zwaar gemoed begonnen te spelen, het was nog niet je van het, maar vooral na de koffie werd ik weer meer en meer één met mijn muziek en werd mijn stemming allengs lichter , mét natuurlijk weer veel muntjes, want dat voelen de mensen.
Op het eind naar Wim gelopen en even geholpen zijn stand af te breken en daarna op een terras samen koffie met koek genuttigd.
Nog even later, bij de uitgang van St Agrève, geluncht onder het toeziend oog van enkele koeien.



Op dit kaartje zie je het (  lange) traject van vandaag.


Eerst via Lamastre naar St Agrève.
Na de markt de gele weg gevolg via Le Cheylard naar de blauwe punt waar ik straks mijn ogen dicht ga doen.
Deze weg volgt in grote lijnen het rivierdal van de Eyrieux.
Tot Le Cheylard was dat een flinke afdaling, daarna ongeveer vlak met een lichte daling.
Zo dicht bij huis deze rivier en oh zo mooi.



Aan de overkant op de foto's zie je schilderachtige bruggen.
Daar liep vroeger de trein en nu is dat traject omgetoverd tot fietspad.
Daar heb ik ook wel eens gefietst met een vriendin, maar nu heb ik toch grotendeels voor de weg gekozen.
Het is namelijk wel een gefriemel met steentjes en onverharde gedeeltes.
En voor mij was het de bedoeling vandaag om in de buurt van de markt van morgen te komen, en de weg rijdt veel lekkerder en is rustig genoeg.
In 2014 was Piet bij mij op Les Costilles en hij heeft toen op een dag wel toeristisch aan de overkant gefietst.
Deze foto heeft hij in zijn archief:




Maar,de laatste tien kilometer van vandaag heb ik de fietsroute wel genomen,met het oog op het vinden van een kampeerplek.
Daar lig ik nu, met uitzicht op de voormalige spoorweg en de Eyrieux.



Ik ga nu een beetje stout zijn, want  op dat laatste stuk trof ik een stel dat uitgebreid bijna het hele fietspad in beslag nam bij het repareren van een band.
Ik dacht, ik maak een foto van dat schattige tafereel.
Lopend naar hen toe schoot ik vast deze foto:


Bij hen gekomen vroeg ik of ik ze op de foto mocht zetten.
Het antwoord was verrassend NEE uit beide kelen.
Maar deze reeds gemaakte foto staat nu toch op de blog.

Zo, de duisternis begint te vallen.
Het is half tien.
Muggen prikken me, en de binnentent is daarom dichtgeritst.
Nu maar hopen dat er voordien niet eentje binnen is geglipt.

Een ongestoorde nacht is mijn wens voor eenieder.

Ps De markt van morgen is op het landkaartje een kilometer of zes achter La Voulte.
In totaal nog twintig kilometer schat ik.
Vandaag heb ik er wel honderd gefietst lijkt me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten