vrijdag 4 maart 2022

Optredens in Geldermalsen, Culemborg én....op de veerpont.

 Zonder van tevoren over spelen gedacht te hebben besloot ik toen ik vanmorgen rond zeven uur wakker was dat ik dat vandaag wél ging doen en het stond ook al heel snel vast dat het de markt van Geldermalsen zou worden, eventueel gevolgd door het centrum van Culemborg in de namiddag.
Dat voornemen is helemaal uitgevoerd en zelfs was er vanmorgen nog een vooroptreden op de pont over de Waal naar Tiel.
De veerman die mijn kaartje knipte vroeg me waarom die gekleurde klompen in de fietstas zaten.
Ik zei dat ik van kleur hield en ook een kleurrijke trui aan had en dat ik straks kleurrijke muziek wilde gaan spelen in Geldermalsen.
Hij speelde er goed op in door mij te vragen hier op de pont maar wat te laten horen.
Een vrouw met de fiets plus de bestuurder van de pont die van zijn commandotoren naar beneden kwam en hijzelf waren aanvankelijk mijn toehoorders, maar op het nippertje kwam er nog een stel de pont op gelopen waarvan de man een viool op zijn rug meetorste.
Oh, dan kunnen we mooi samen optreden was mijn voorstel, maar hij kon er niet op ingaan want zijn viool was elektrisch. Ze waren op weg naar een gebouw in Tiel tegenover de pont waar hij repetitie had voor een bluesconcert.
Niet echt een combinatie, zei ik, met mijn repertoire van onder andere:" Daar bij die molen".
Ze hadden allemaal een glimlach op hun gezicht toen ze de pont verlieten en dat gaf mij al het gevoel dat de onderneming van vandaag al niet meer stuk kon.
De veerman hoop ik nog terug te zien. Een leuke vlotte vent die het creatieve in de mens aanvoelt en weet te stimuleren.
Hij is ook enkele dagen per week werkzaam in de Amsterdamse grachten in een rondvaartboot en daar komen ook wel eens mensen met een muziekinstrument , die dan iets te berde mogen brengen.

Daarna was het in Geldermalsen erg gezellig en druk met kinderen.
Toevallig hebben die deze week vakantie.
Ik had gelukkig het rijk alleen. De vorige keer, in december kwam er niet veel van terecht omdat een andere accordeonist mijn plek in de speelstraat innam.
Maar nu mocht ik het weer helemaal zelf maken, en met succes.

Ach, en daarna nog maar een half uurtje verder gefietst om in Culemborg nog even te spelen in de middag.
Hier was het, zoals meestal, minder druk en minder gezellig  dan in Geldermalsen.
Er was ook geen markt.
Een drie kwartier lang stond ik bij het gemeentehuis en na de koffie nog een half uur onder de( enige overgebleven) stadspoort.


"Wat staat er op die bordjes?",denkt die man.





Hier stond ik bij mijn bordjes, op deze plek waar hele goede akoestiek is en ik dan ook meestal ga staan, behalve als een koude wind door die tunnel jaagt, wat vaak voorkomt.
Dit staat er te lezen:






Vanaf de oostzijde, wat vroeger de buitenkant van Culemborg was, ziet het geheel er zo uit.


Nu het stadhuis:





Van dichterbij:


1,2,3,4 kan ik ontcijferen, maar die letters?


Toen het half vijf was was het de hoogste tijd om de terugtocht te aanvaarden.  18 uur 20 gaat namelijk de laatste pont van Tiel naar Wamel.
Hierboven zag ik mezelf ook eens fietsen.

Het was echt geen minuut te vroeg toen ik aankwam bij de pont, verwelkomd door dezelfde veerman als vanmorgen. Hij had zich al afgevraagd waar ik bleef en ik mocht ( niet verder vertellen) voor niks mee.

Iets na zonsondergang was ik weer thuis.



Om te eindigen wil ik nog laten lezen wat Anneke uit Bretagne me vandaag schreef.
Hoe maak je zeep met natuurlijke producten:




Om schoon schoon te maken!!


Een fijne avond gewenst voor wat daar nog van over is. Het is namelijk al tien uur!

2 opmerkingen:

  1. Hai Gert,

    Wat vind ik het leuk om je avonturen, groot en klein, te volgen.
    Zeker nu ik al een tijdje niet meer op "jullie" pont heb gevaren.
    Het wel en wee aan de veerweg van jou en ook André gaat me aan het hart.

    Op internet vond ik het volgende over het stadhuis van Culemborg:

    Boven de deur staat het jaartal 1734. Er moet echter 1534 staan. Mogelijk heeft de man die de balk gemaakt heeft, een baaldag gehad. Daardoor heeft hij per abuis de mal van de 5 omgedraaid, waardoor het cijfer op een zeven lijkt. Op deze balk staat ook ook een brandende aardbol met het bijschrift "Ignis omnia consummabit" (Het vuur zal alles voltooien).

    En zo is het maar net ☺️

    Tot snel!
    Gr. Peter de veerman 😜

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie aan. Je reactie is overgekomen, maar zoals ik vandaag schrijf, je kunt ook altijd appen of e-mailen om me te bereiken.
    Dankjewel voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen