dinsdag 14 juni 2022

Erg lange dagen voor de herders.

           Buona Notte

Met deze wens begin ik, want het is voor de meeste mensen bedtijd.
De dagen zijn ongeveer op hun langst en dat betekent voor de herders dat ze ook erg lang doorgaan.
Het was al bijna half twaalf toen Marie France en ik het huis in Rueglio weer binnenstapten.
We hadden heel laat met zijn drieën nog gegeten.
Net als gisteren blijft Natalino boven slapen in de caravan bij de schapen.
Deze week moet er veel voorbereid worden want aanstaande zaterdag moet de hele beestenbende richting de Grote Sint Bernard vervoerd worden, waar ze vervolgens ruim vier maanden gaan grazen.
Er moet daartoe ook heel veel administratie gevoerd worden.
Ik heb begrepen dat de pachtprijs best hoog is ook.

Vanmorgen had Marie France hier in huis een afspraak met een hoefsmid on hem vervolgens naar de schapen en de ezels te leiden. Van de laatsten moesten de nagels geknipt worden.
Deze man had dit bij hen nog niet gedaan.


           Knip knip.



            Schaaf schaaf.



Hij was wel een uurtje zoet met al die zeven ezels.

Mijn vraag aan de herders was waarom ze zoveel ezels hadden en wat ze ermee deden.
Ze vertelden dat ze er oorspronkelijk ook maar twee of drie hadden ( en dat herinner ik me ook van drie jaar geleden), maar ja ze kregen kleintjes en omdat ze de beesten zo leuk vinden hebben ze ze maar gehouden.
Maar twee ezels zijn minimaal toch wel nodig voor het vervoer van zout naar de plek waar de schapen grazen.
Vierentwintig kilo per week moet er wel aangevoerd worden 

Zoals elke dag gingen de herders rond één uur op pad met de beesten en ik ben bij de caravan gebleven.
Speciaal voor mij werd er voor een stoel en een tafel gezorgd zodat ik rustig mijn eigen gang kon gaan.



Dat is me ook heel goed bevallen en ik ervaarde het als een grote luxe om op een stoel te zitten.
Ben lekker bezig geweest in een goeie sfeer.


Langzaam maar zeker gaat er iets groeien.



Tegen zeven uur kwamen de beesten weer in mijn buurt en van de zes hondjes is dit mijn lieveling.



Schapen en een geit vermaken zich hier met een boompje.



De geit wil hier nog extra aandacht




We hebben ook nog een lammetje dat met de fles gevoerd moet worden.



Vanmorgen voordat we naar boven gingen had Marie France al een wasje gedraaid zodat ik morgen weer schone kleren heb als de reis verder gaat.


Drie kledingstukken hangen te wapperen. Of zijn het poetslappen, vroeg een vriendin zich af wie ik deze foto stuurde.



Kees en Marion vroegen me vandaag waar ik was.
Morgen ga ik me in hun richting begeven.
Dat is vooral oostwaarts.
Maar eerst lekker slapen weer net als gisteren in een bed.

Morgen gezond weer op, is mijn wens.

         A  d o m a n i    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten