dinsdag 27 februari 2024

Trapper versleten? Frans heeft genoeg oude fietsen met goede trappers.

 Goedenavond. 
Na de markt van Oss naar Frans in Schaijk gefietst. Het was de laatste dag dat het nog kon want morgen vertrekt hij naar India voor zeven weken. 




Daar staat zijn bagagerugzak,  23 kilo zwaar. Dit is het maximale gewicht dat ongestraft mee kan. Hij liever dan ik, denk ik dan. Het blijkt ook niet vanzelfsprekend te zijn dat alles goed uitpakt. 
Een paar keer heeft hij het al meegemaakt dat bij aankomst zijn spullen zoek waren. 
Na intensief zoeken is het toch altijd nog goed gekomen. 
Een doel van mijn bezoek was het terughalen van mijn hoed, die ik na de carnaval vergeten was mee te nemen. Frans had die toen af en toe op gehad. 



Maar toen ik naar Schaijk reed en mijn trapper, die bijna op was weer hoorde knarsen bedacht ik dat ik Frans ook voor een oplossing daarvoor zou kunnen vragen. Hij heeft namelijk nogal wat oude fietsen en onderdelen liggen én hij is handig in sleutelen. Meestal zitten oude trappers zo vastgeroest dat je van goede huize moet komen om ze los te schroeven.
Bij aankomst stelde ik direct mijn vraag en meteen pakte Frans zijn gereedschap. 


De trapper wordt gedemonteerd. 




Daarna liepen we naar zijn fietsenverzameling om een vervangende trapper ergens vandaan te halen.


De trapper van de fiets van zijn oma gehaald. 


Op de status van WhatsApp zie je hoe dat gebeurt. 


Ook de achterrem werkte niet goed en dat probleem had ik ook maar meteen  aan Frans
voorgelegd en is nu ook opgelost. Bovendien werden met zonnebloemolie verschillende bewegende onderdelen behandeld.


Van een bezoek aan Frans knapt mijn fiets altijd zienderogen op.

Daarna werd ik ook zoals gewoonlijk goed verzorgd met lekkere koffie.
En we hebben onze wederwaardigheden uitgewisseld. We hadden het er onder andere over dat het voor veel mensen belangrijk is om gezien te worden. Daarbij kwam Frans op de uitspraak:........

Spreuk van de dag. 


Om gezien te worden moet je voor de spiegel gaan staan. 

(Eindelijk eens een geheel nieuwe spreuk om op te schrijven)

 
Frans heeft twee fluitketels die als het water kookt allebei een andere toon aanslaan. Deze zijn morgen waarschijnlijk te horen op de status van WhatsApp. 


De ene fluitketel fluit een toontje lager dan de andere.

Fijn dat Frans de fiets weer in orde gekregen heeft, maar mijn accordeon moet ik morgen zelf repareren. Bij het spelen vanmorgen op de markt van Oss merkte ik dat verschillende lage tonen schor klinken. Ik die niet van demonteren houd zal er toch aan moeten geloven. De niet zuivere geluiden storen mij te veel om het zo te laten. Wel heb ik de ervaring dat mijn reparaties van accordeons meestal wel succesvol zijn. Dus vertrouw ik erop dat de geluiden na mijn ingreep ook nu beter worden.]

Bij aankomst thuis heb ik de kachel niet meer aangemaakt maar eten gekookt op een vuurtje buiten.




De binnenruimte was nog warm genoeg van de zon die er de hele dag op geschenen heeft. Na het eten ben ik lekker warm in bed gaan liggen,  alwaar ik het verslag geschreven heb. 
Een prettige avond is mijn wens.


T o t   M o r g e n. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten