zondag 21 april 2024

Wandelen met Narda rond klooster Sion en ook versnaperingen daar.

 Goedenavond. Het eten staat te pruttelen. Narda waakt erover. Het koken gaat hier op een elektrische kookplaat. Vandaag smaakte het eten me weer voortreffelijk,  wat niet altijd het geval is de laatste tijd.
We waren vanmorgen naar klooster Sion gefietst. Ooit was ik hier met de Pax Christie, die wandeltocht van jongeren met een spirituele achtergrond. Toen woonden er nog paters. Deze zijn in 2015 vertrokken naar Schiermonnikoog, waar ze nu een gemeenschap hebben. Maar het oude klooster gaat in de christelijke geest voort en is nu onder andere bezinningscentrum.





Het klooster heugt me ook omdat ik een jaar of dertig geleden op het eind van een lange barre fietstocht daar in de buurt met fietsaanhanger en al de sloot in ben gereden. Het was al donker en ik wilde die avond  nog naar huis fietsen. Toen kende ik Narda nog niet. Maar ik kon mij en mijn zaakje er weer uit tillen en verder fietsen. Het was een barre tocht vanuit de Ardèche die via Zwitserland, Duitsland en Groningen uiteindelijk in Alphen uitkwam. Bijna continu stond er een koude noordenwind. Het was wel bijna altijd droog, maar in Groningen begon het te sneeuwen. Daarna bezocht ik vrienden in Drenthe en kon ik even bijkomen. Daarna dus die val in de sloot vlakbij Klooster Sion. 
Vandaag was ik er dus weer, nu samen met Narda.

De ingang met het Latijnse opschrift: 
Urbs fortitudinis nostrae Sion.
(Sion is voor ons een veilige stad)




Toen we de poort door waren kwamen we op de binnenplaats, waar tafeltjes stonden waarop iets genuttigd kan worden. 



Maar dat kan ook binnen. Hier zaten we aan de koffie, mét natuurlijk iets lekkers.

Daarna gingen we wandelen in de bosrijke omgeving. 




We kwamen onder andere in een gebouwtje terecht waar twee teksten te lezen waren.





Het water waar op gedoeld wordt is dacht ik onderstaande plas, die vanaf het gebouwtje te zien is.





En rond twee uur waren we weer thuis. Narda maakte me opmerkzaam op de vele kleine wondertjes om haar heen. Ze hoeft geen grote reizen te maken, want in haar tuin is van alles te zien,  als je maar oog hebt voor de kleine dingetjes.


Vergeetmijnietjes en verwilderde hyacinten. 



Lelietjes van dalen



Een minuscuul vijvertje waar watermunt in groeit. 


Op de status van WhatsApp komt een filmpje over die kleine wondertjes hier.

Vandaag geen spreuk maar



Raadsel van de dag 

Welke letter moet in de plaats van het vraagteken komen?
Ik ben er nog niet achter.



P r e t t i g e    a v o n d. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten