dinsdag 28 september 2021

Veertig jaar geleden stapte Tom op de fiets.

Tom vertrekt uit Amsterdam voor wat blijkt een wereldreis te worden.

Hij moet vijfendertig geweest zijn en wilde uit de sleur van vaste baan, vast huis.
En toen is hij, zo'n veertig jaar geleden op de fiets gestapt.
Geholpen door vliegtuigen en boten heeft hij de meeste continenten bezocht en doorgefietst.
Uiteindelijk na drie jaar kwam hij in het Verenigd Koninkrijk terecht met het doel Findhorn te bezoeken.
Hier is een New Agecentrum waarvan hij gehoord had toen hij in de States was.
Het is een plek waar wonderbaarlijke dingen gebeuren. Het meest in het oog springende waren de tuinen van Findhorn waar op arme zandgronden weelderige gewassen groeiden.
Het is een materiële uiting van bijzondere spirituele krachten die daar heersen en die onder andere ertoe leidden dat uit het niets een grote gemeenschap groeide die door diezelfde geest zich er ontwikkelde.
Ook ik had daarvan gehoord en gelezen en , hoewel op afstand, iets van die kracht al mogen  ervaren.
Op een reis door Engeland en Schotland had ik ook Findhorn bereikt, en daar kruisten onze fietsen elkaar voor het eerst.

Nu is Tom al vele jaren ecologische huizenbouwer alias leraar in de praktijk van deze materie.
Zijn ideaal is het om mensen te laten ervaren hoe ze hun woning naar eigen hand kunnen zetten met een betaalbare prijs.
Geen grote machines hoeven eraan te pas te komen. Er hoeft geen roofbouw op het lichaam gepleegd te worden door het gebruik van strobalen van  draagbare afmetingen.

Hij is even in Nederland op het moment en voor enkele dagen staat zijn huis op vier wielen hier op ons terrein gestald.
Vanmorgen dronken we bij hem koffie: André, ik en veerman Toon.

Tafel en stoelen staan klaar voor de gasten.

Hondje Piet was er natuurlijk ook bij en vleide zich na het nuttigen van koek bij me neer met zijn kop op mijn voet.

Toen samen gewandeld naar de tandarts en daar de brief afgegeven met de bevindingen van de collega die mij zaterdag in Tiel hielp. Plus de daar gemaakte foto van de pijnlijke plek.
Na goed geslapen te hebben zonder pijn is de tand vandaag toch weer merkbaar aanwezig.
Vanavond zijn we op de helft van de kuur al, dus ben ik niet gerust.

Na de wandeling lunchen bij Tom.

Vanmiddag kwam hier een zeer bijzonder bootje langs gevaren.

Nu zes uur ga ik voorbereidingen treffen voor het avondeten.

Eet smakelijk ook.

Vanuit een andere hoek van Nederland worden we gegroet door dit schattige vogeltje.

De naam van het huisje waar deze foto gemaakt werd is heel toepasselijk " roodborstje".