maandag 6 maart 2023

Maandag wasdag. Sinaasappelplukkers aan het werk in de boomgaard.

 Hola, oftewel hallo.
Vandaag iets gedaan wat ik al zolang wilde, maar wat zo moeilijk kan op reis: kleren wassen.
Ja, zullen de meeste lezers zeggen, er zijn toch wasserettes. Inderdaad, er zijn tegenwoordig wasmachines genoeg te vinden overal. Bij de meeste supermarkten kun je er wel eentje vinden waar je voor een paar euro terecht kunt 
Maar ik weet helemaal niet hoe ik zo'n machine moet bedienen. Ik heb het altijd nog met de hand gedaan in een emmer. Het maakt bij mij ook deel uit van het autonoom willen zijn, ik wil de meeste dingen met de hand tot stand brengen, om zo meer te voelen wat ik doe. Truien breien, fietsen en dat soort activiteiten horen daar ook bij.
Maar hier in deze boomgaard stond een lege emmer, dus dacht ik, hup waspoeder kopen en een paar flessen water.



Gisteren had ik die grote fles al gekocht, maar vandaag kwam er uit de supermarkt nog eentje van acht liter bij. Thuisgekomen vuur gemaakt en een pan met kokend water gevoegd bij wat koud water en zo kon ik mijn wasje doen zoals ik het thuis gewend ben.


De te wassen kleren.


Toen alles gewassen was ben ik met de emmer vol kleren weer naar Burriana gefietst. Vanmorgen had ik daar namelijk een goede gelegenheid gezien waar ik kon spoelen.


Een filmpje met bewegende beelden van deze waterglijbaan staat op de status van Whatsapp.

Een vriendin wees me er echter op of dat wel kon met dat zeepsop. Het leek me wel, maar later ging ik denken dat zo'n publieke actie van mij wel eens problemen op kon leveren. Toen zag ik een kraantje. Veel beter om hier te spoelen.


Daarna ben ik snel weer naar huis gefietst. Had een bepaalde onrust en wilde niet nog een keer koffie drinken in het dorp. 
Oh jee...... er stond nu een auto in de buurt, zag ik toen ik er aan kwam rijden. Voelde me vrij ongemakkelijk. Vond het nogal brutaal van mezelf dat ik op andermans terrein al dagen bivakkeerde. Hoopte maar dat ik ze niet zou treffen. Maar gelukkig trof ik ze wel. Ze waren links en rechts wat mandarijnen aan het plukken en toen we elkaar zagen reageerden ze heel sympathiek. Vonden het een goed idee om op deze mooie plek wat uit te rusten van de reis.
Sindsdien ben ik weer gewoon mezelf geworden en heb weer wat zitten breien op het stoepje van het huis.


 En ondertussen hangt de was te drogen.




Morgen is er markt in Burriana, heb ik gezien.


Op het bord staat dat op dinsdag het plein vrijgehouden moet worden.

Misschien ga ik wel spelen dan. Aansluitend op het plein is ook nog een voetgangerszone, dus dan kan ik zeker wel ergens een of meer plekjes vinden om te gaan staan.
Hier nog even een muurschildering die ik vandaag gezien heb.

De hele schildering.



Een detail. 

Nog een detail.


Dan is het nu tijd om het eten te bereiden, spinazie vandaag.




Q u e    a p r o v e c h e ,

B u e n a s   T a r d e s .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten