maandag 13 maart 2023

Het verschil zit m in het aantal pk's. Ontmoeting met fietser John.

 Goedenavond.
Je komt zo onderweg van alles tegen en vandaag kwam ik langs een motorcircuit, waar enkele coureurs zich uitleefden.
Er stond wel een ambulance bij, zag ik, voor het geval dat waarschijnlijk.
Voor de liefhebbers heb ik er een filmpje van gemaakt dat te zien is op de status van Whatsapp. Hieronder een fragment.




Leuk vind ik het om het contrast te zien met een ander filmpje, dat ik afgelopen zaterdag mocht maken waar iemand met paard en wagen passeerde.
Dit filmpje staat er vanavond ook op.

Het verschil in de manier van voortbewegen zit hem in het aantal pk's.

De fietstocht vandaag begon met een ontmoeting met John, een andere fietser.



Hij wil in een maand tijd van Montpellier naar Lissabon fietsen en begon vandaag aan dag zes. Opmerkelijk vond ik hoe weinig bagage hij bij zich heeft. Maar dat is meer te begrijpen daar hij overnacht in huizen en herbergen.
Naar zijn achterwiel kijkend vond ik dat die zo'n dikke naaf heeft. Daar zit een ingebouwd versnellingssysteem in. In vroegere fietsen had ik dat ook. Voordeel is dat de versnellingen zo veel langer meegaan.
Maar zoals het nu is heb er veel meer vat op, en dat vind ik prettiger.





Van het voorwiel is de naaf ook al dik. Hier zit een dynamo in, waarmee hij stroom opwekt voor zijn smartphone en zijn gps.


Hier stopt John een kaartje in zijn fiets, om zo de laadstand in te schakelen.

John heeft nogal wat verre fietsreizen gemaakt.

Op youtube heeft hij  playlists van deze reizen geplaatst en dit zijn er twee van.

Hij heeft ook zijn werk nog in Nederland als itc'er en daarom moet hij treinen en vliegtuigen inschakelen om deze landen te kunnen befietsen.
Hij vertelde dat hij deze reis gemiddeld 140 kilometer per dag aflegt. Vandaag was gepland om nog tot  Valencia te komen, vandaar dat hij geen tijd had om samen nog ergens koffie te gaan drinken.
Maar wel heel leuk, deze ontmoeting.

Ondertussen zit en lig ik vanavond weer op de keien.

Mijn nieuwe ligplaats.





Hoewel het er allemaal een beetje hard uitziet mishaagt het me hier geenszins. Vooral het gevoel van ruimte staat me aan. En bovendien is dit nu  eens een keer niet op een terrein van iemand. Geen sinaasappelboomgaard, noch een amandelexploitatie of een terrein met olijfbomen. 
Ik zal zacht slapen. Mooie dromen is mijn wens.


B u e n o s    S u e ñ o s .

1 opmerking:

  1. Was absoluut gezellig Gert, leuk en verrijkend om een fietser tegen te komen die heel anders in het leven staat dan ik. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen