donderdag 30 maart 2023

Over mijn grens gegaan vandaag. Veel tippelaars op het laatste stukje Spanje.

 Bonsoir.
Het is weer Frankrijk geworden na zeker een half jaar Spanje/Portugal. De Pyreneeën oversteken is in dit gebied heel gemakkelijk. Het was een kwestie van een uurtje om de Col du Pertuis te beklimmen.

Nog een kilometer tot de Franse grens.


De douanegebouwen zijn in tact gebleven, wie weet moeten ze ooit weer eens gebruikt worden.


Voordat het echte klimmen begon was het vandaag een afwisseling van klimmen en dalen, terwijl de Pyreneeën steeds beter in zicht kwamen.





Opvallend vond ik het grote aantal seks aanbiedende vrouwen op het laatste Spaanse traject tussen Figueres en La Jonquera.
Ik was te laat, anders had ik er van eentje een foto gemaakt die met alleen een string in haar kont dezelfde kant op liep die ik fietste. Ze kon het toch niet zien. Een uitdrukking die ik vroeger vaak hoorde: " Die heeft haar ogen niet in haar kont", was nu letterlijk van toepassing.


Hier nuttigde ik vandaag mijn middagboterhammen.Een merkwaardige constructie.

In Figueres waar ik koffie dronk stonden interessante kunstwerken.

Geplaatst op tractorbanden.


Opvallend vond ik hieraan de rechtervoet die niet heel is.

Nu dus weer in Frankrijk. Dat zal snel weer wennen, want met dit land ben ik wel heel vertrouwd. Maar ik zal het taaltje van Catalonië missen. Wat schattig is ook al dit woord xemeneies.



Als je weet dat het Franse woord voor kachels cheminées is is dit toch gemakkelijk te herleiden.
In Figueres sprak een enthousiaste jongeman me aan, aan wie ik vertelde hoe mooi ik dit taaltje vind. Hijzelf is van oorsprong Roemeen maar heeft van jongs af aan in Catalonië gewoond. Hij vertelde dat hij van Figueres naar Roemenië is gefietst via Italië, Hongarije en zo, daarbij ongeveer de route volgend die ik voor ogen heb als ik voor de optie Roemenië en Bulgarije kies.
Maar eerst ga ik morgen maar eens proberen in Perpignan te komen.
Een goede nachtrust is mijn wens en mooie dromen.

B o n n e   N u i t 


B o n n e    R ê v e s .


1 opmerking:

  1. Precioso Gerardo. Con tus relatos ya viajo muy feliz desde casa.
    Muchos ánimos para seguir tu aventura Un fuerte abrazo Rosa

    BeantwoordenVerwijderen