vrijdag 18 augustus 2023

Het plateau van Langres beklommen. Bron van de Maas is nu dichtbij.

 Goedenavond.
De doelstelling van vandaag was om Langres te bereiken en ergens op het Plateau van Langres te kamperen, omdat dat een relatief koel gebied is.
Het is gelukt, ondanks dat ik pas laat vertrokken was.


Langres van de buitenkant bezien.


Langres, een historische stad.


Langres van binnenuit bezien.



Rond het middaguur startte ik pas. Ruim veertig kilometer moest ik afleggen. Zoals ik gisteren schreef ging dat op vals plat: een afwisseling van klimmen en dalen met de nadruk op klimmen.
Als je overal hoort en leest hoe extreem warm het is en hoe erger dat allemaal nog wordt ga je tegen die hitte opzien. Maar het was allemaal nog goed te doen hoor. Al fietsende heb je altijd wel ergens een windje dat in je gezicht blaast.
Er waren op dit traject in het begin geen winkels, maar vandaag liet ik de koffiepauze en de lunch samenvallen in een gastvrije bakkerij annex café. Deze reuze flan met twee kopjes koffie waren voor mij voldoende om de rest van het karwei af te maken en Langres te bereiken.




Ik wist van vroegere edities van deze tocht dat je  niet moet denken dat het vanaf deze stad bergafwaarts gaat de Maas langs tot in Alphen.
Hier is het evengoed vals plat en in het begin moet daarbij nog flink geklommen worden. 
Ik vond niet zo gauw een geschikte kampeerplek en daarom moest ik daarna nog doorfietsen meer dan me lief was. Zelfs tot twintig kilometer achter Langres ben ik gekomen.
Er was een wegomlegging ergens en vaak kun je met de fiets dan toch wel door het traject dat ze aan het repareren zijn. Dit keer echter moest ik na twee vergeefse kilometers omkeren.



Geen doorkomen aan. Twee kilometer terug klimmen en dan alsnog de omleiding van vijf kilometer maken.

Inmiddels is de zon alweer bijna onder op de mooie plek die ik na veel overuren toch maar weer gevonden heb. Net als gisteravond ga ik hierna voor het eten zorgen. Dat was me toen prima bevallen. Het was koeler en ik had meer eetlust. Het eten smaakte me zelfs prima.
Op de status van Whatsapp staat nu een filmpje uit het archief. Drie jaar geleden maakte ik met Frans ongeveer dezelfde route vanaf Montélimar tot Alphen. Ergens bij de Maas inspireerden mij koeien die in de wei stonden tot deze act.


Boehhhhhh, ik heb de gekkekoeienziekte!




Uitdrukking van de dag (Duits)



Ein Schuss vor den Bug



Een schot voor de boeg 





Dus ongeveer dezelfde uitdrukking als bij ons.


Nu nog in het Frans, om u een goede nachtrust te wensen:

B o n n e   N u i t .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten