vrijdag 22 december 2023

Er ligt een omgevallen boom in de buurt. In de ban van het hout halen. Het noodweer gaat maar door.

 Goedenavond. 
Veerman Peter had het gisteravond gezien: Een grote boom langs de Maas, niet ver van mij vandaan,  heeft het loodje gelegd. We hadden het er toevallig  gistermiddag op de pont nog over gehad, over houtvoorraden. Ik was bezig enkele aangespoelde stukken hout bij de veerstoep weg te halen. Maar wat er nu aan hoeveelheid hout voor me klaarligt is duizend maal meer. Een klein beetje ervan wil ik ervan meenemen,  te beginnen met hangende takken, die niet klemmen als ik ze met mijn beugelzaak in stukken snijd.

Daar ligt de gevallen reus. 



Een flinke krater in de grond heeft ie achtergelaten. 

Hoe ik het hout het beste kan vervoeren weet ik nog niet. Voorlopig heb ik lange stukken op mijn schouder of in mijn handen naar de boot gelopen. Telkens legde ik er een stuk of tien klaar voor vervoer.


De afgezaagde takken liggen klaar voor transport. 



Het kan misschien wel sneller en efficiënter, maar ik heb de tijd. Het wandelen met of zonder bagage in de wei onder een woeste lucht bekoorde me zeer. Na drie of vier keer lopen kon ik altijd weer lekker naar binnen,  waar de kachel behaaglijk zoemde. Dan kon ik hem meteen voeden met vers (dat wil zeggen oud) hout. Dan was er soms ook gelegenheid om van binnenuit een bui te bekijken. 



Ook zag ik een grote vogel plaatsnemen op de zaagbok.



Daar is een filmpje van gemaakt voor de status van WhatsApp hoe hij later wegvloog. Daarop was toevallig ook deze spreuk te zien .


Spreuk van de dag 

Op het toneel des levens gaat iedereen af. 







 De vrijdag is meestal een dag waar ik ergens in de buurt ga spelen,  maar vandaag boeide me de bezigheid van het hout verzamelen meer en dat kwam ook mooi uit ook: Het was met al die buien en windvlagen slecht weer voor optredens. 
De vraag is hoe die situatie morgen is. De zaterdag is namelijk bij uitstek geschikt om de mensen te vermaken. En zeker de laatste zaterdag voor Kerstmis mag ik eigenlijk niet missen. Maar misschien is de drang om met de boom verder te gaan toch nog groter als ik uit de veren ben.



De buit van vandaag om half vijf, daarna is er nóg wat bijgekomen. 



Kwart over acht is het nu. Buiten is het nog steeds onstuimig,  maar gelukkig is de boot stabiel. Nu lekker een beetje verder uitrusten en naar televisie kijken via mijn telefoon. 
Ik wens eenieder een prettige avond.


T o t    M o r g e n .













Geen opmerkingen:

Een reactie posten