maandag 12 juli 2021

Op de vlucht voor een zwaan.

 Tussen de middag was het picknicklunchen op een bank met tafel in een parkje waar ook een vijver was.
Hier prijkte een briefje, geschreven door de burgemeester, dat je uit moet kijken voor een agressieve zwaan die zijn kleintjes moet beschermen.
Één ouder met drie kindjes zwom daar rustig rond, maar in de verte, vanaf een andere picknickgelegenheid werd er fanatiek geschreeuwd.
Eerst dacht ik die twee hebben ruzie samen, maar na nadere beschouwing was hun agressie naar een zwaan gericht die bij hun stond en niet weg te slaan was (letterlijk).
Na veel schreeuwen en slaan zette de zwaan zich eindelijk van hen af  en bewoog zich heel rustig mijn kant op.
Maar zo langzaam dat ik nog genoeg tijd had om mijn boterhammen op te eten.
Hij of zij nam nog wel een stuk brood in zijn bek dat anderen op de tafel hadden laten liggen.
Terwijl ik zag dat de ogen van de vorige slachtoffers op mij gericht waren overwoog ik eerst om mijn accordeon tevoorschijn te halen en zo het beest weg te krijgen. Dit helpt wel eens bij paarden als die te intiem willen worden.
Maar nee, ik ben gewoon op de vlucht geslagen.
Geen zin in ruzie.




Het plan om morgen de markt van Vaison la Romaine te halen gaat lukken want ben tot op tien kilometer gevorderd.


Moet wel de hiervoor liggende heuvels nog over dus nog wel even werken morgenochtend.
Met de verwachtte regen lijkt het wel uit te komen.
Zo ongeveer nu, half negen, gaat het beginnen.
Het kan flink tekeer gaan, schrijven ze, maar volgens de krant is het morgen goeddeels droog met af en toe een buitje.
Het was nog wel even zoeken naar een plek  waar de bijbehorende wind niet bij de tent komt en vooral was het van belang niet in een rivierbedding te kamperen want het water kan stijgen.



Hier heb ik zelfs een voetenbad kunnen nemen net en verdere verfrissing me laten welgevallen.



Op dit moment vliegen driftig vele zwaluwen over en maken achter me krekels flink lawaai.
Er zat er eentje op mijn fiets vanmiddag en is heel wat kilometers meegelift.



Zonnebloemen echter wendden hun hoofden van me af.




In een dorpje was een jeu-de-boulefestijn aan de gang met veel belangstelling.





Nu, kwart voor negen, zal de toespraak van Macron naar het volk, die acht uur zou beginnen, wel voorbij zijn.
In de krant is te lezen dat de verwachting is dat verplegend personeel en andere groepen gedwongen worden zich te laten vaccineren.
Dat dit gebeurt vind ik heel erg.
Ook wordt de vaccinatiepas meer ingezet, onder andere bij festiviteiten met meer dan duizend mensen.
Ik bang dat dat ook voor grote markten gaat gelden.
Dus maar goed dat ik hier nu nog even vrij de boel op stelten mag zetten deze week.
De markten die ik wil doen, inclusief die van morgen, zijn allemaal erg groot.
Wat ook betekent dat het voor mij moeilijker is om geaccepteerd te worden door de kooplui die hier veel kunnen verdienen.
We zullen zien morgen.
De eerste stap is gezet, dat is die ernaartoe.
BONNE NUIT.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten