dinsdag 16 augustus 2022

Aangenaam zonnetje tot vier uur. Daarna bewolking.

 Er komt een zogenaamde "épisode méditerranéenne" aan. Dat betekent dat de omstandigheden gunstig zijn voor veel regen en wind in het Middellandse Zeegebied.
Ik las dat er in het zuiden plaatselijk honderd tot honderdvijftig millimeter regen kan vallen in vierentwintig uur.


Weersverwachting: hevig onweer en zware regenval in het zuiden.



Hier is het in dit soort situaties meestal veel milder. Er zal wel wat( welkome) regen vallen morgen, maar de bronnen zullen er niet harder door gaan lopen.
Ik verwacht een millimeter of tien.

Vandaag was het genieten in een aangenaam zonnetje en met ritselende blaadjes die continu van mijn schaduwboom naar beneden vielen, geholpen door een opstekend windje.
In andere droge zomers is dat ook al voorgekomen  die vervoegde bladval. De bomen doen dat uit zelfbescherming.





Omdat het morgen waarschijnlijk hier ook regent zal ik net als vandaag thuis blijven en dus  niet de markt van Le Cheylard bezoeken waar deze man met zijn levendige kraam al vele vele jaren staat.



Hier is hij even in gesprek. Op de status van Whatsapp komt de komende vierentwintig uur het filmpje waar deze foto deel van uitmaakt en zie je zijn vogeltjes en insecten vrolijk ronddartelen op het ritme van de wind.
Dit was gisteren in Saint-Agrève waar hij sinds ik daar kom met mijn accordeon ook altijd trouw de markt opfleurt.

Op weg naar deze blogplek ben ik weer even stil gaan staan bij het hondje van buurman Dédé, dat zijn baasje mist, die nog steeds in het ziekenhuis ligt. Ik bracht hem weer wat hondensnoepjes en ook een stuk  brood.
Hij wordt goed verzorgd door onder andere buurvrouw Daisy, die net ook even kwam kijken.
Ze was vandaag ook in het ziekenhuis op bezoek geweest, maar de man is nog niet goed genoeg ter been om naar huis te mogen.

Nu,drie over acht, ga ik weer naar huis en is een gezellige avond mijn wens en een leuke wedstrijd tussen PSV en de Rangers uit Glasgow.

    À  D e m a i n .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten