zondag 16 oktober 2022

Mijn dag is weer goed, na mooie ontmoeting. Uitnodiging om naar Marokko te komen.

 Al heel lang overweeg ik om eens de oversteek te wagen van Spanje naar Marokko en het liefst zou ik dan Algerije, Tunesië doen om dan in Italië weer in Europa terecht te komen.
Ik denk dat ik dan wel heel veel obstakels tegen zou komen. Maar ook Marokko alleen lijkt me eng. Elke keer als ik in de afgelopen jaren in Zuid- Spanje kwam, kwam de overweging weer om de sprong te wagen of niet en telkens durfde ik het niet aan.
De laatste dagen begin ik weer te denken: zal ik het doen of niet. En vanmiddag ontmoette ik op de fiets een hele vriendelijke man, afkomstig uit Marokko, gedeeltelijk woonachtig in Toulouse en nu op weg naar zijn geboorteland, om precies te zijn naar Fez, waar hij ook woont.



Mohammed 


Hij nodigde me meteen uit naar Fez te rijden en bij hem ben ik van harte welkom. Het is in ieder geval een man die ik helemaal vertrouw na deze eerste ontmoeting.
We hebben samen koffie gedronken in Saint- Gaudens. Van daaruit is hij linksaf geslagen richting Pyreneeën. Er is een pas.


Waar de fiets staat is Mohammed zuidwaarts gegaan richt BIELLA.


 Mijn pas is pas na Lourdes. Eerst nog tweehonderd kilometer westelijk te gaan voor mij en parallel aan de Pyreneeën.
Een plus erbij is deze ontmoeting zeker in mijn overweging of ik de oversteek over de zee naar Afrika ga maken straks. Maar voordat ik in Zuid-Spanje ben heb ik nog minstens een maand om te beslissen.

Vanmorgen laat gestart vanaf mijn mooie plek aan de rivier.




Ik besefte dat ik met zoveel water mijn naar zweet stinkende T-shirt wel eens uit kon spoelen, evenals een onderbroek.


En de opnieuw uitbundig schijnende zon zorgde voor energie in een powerbank.
Net toen ik gepakt en gezakt was om weg te rijden, zo tegen half twaalf, kwam een auto het " erf" op. Nu geen louche man zoals gisteravond, maar een openhartige vader met zoontje. Hij zei dat ze goud gingen zoeken. Ik zei dat ik de gouden zon tegemoet ging en misschien nog wel wat zilver zou vinden.( In het Frans staat argent zowel voor  zilver als voor geld). 
Zoals hij voorspelde en ik allang wist is de route tot Lourdes vrij vlak. Vandaag volgde ik een riviertje en later de bekende grotere rivier de Garonne. Een grote kudde geiten liet mij even stilstaan.



Een speciale fietsroute was er ook, waar ik af en toe, maar niet altijd,  gebruik van maakte.

Met mijn blik gericht op de bergen van de Pyreneeën komt een fietser me tegemoet.

Nu acht uur is het alweer helemaal donker. Mijn buikje is vandaag bescheiden gevuld daar alle winkels dicht waren. Maar een ui, twee worteltjes en één kleine aardappel maakten toch een bordje vol.
Op de status van Whatsapp zit vandaag een gitarist zijn kunsten te vertonen. Één van de vele artiesten gisteren op de markt van Saint-Girons.
Morgen kom ik waarschijnlijk al dicht in de buurt van Lourdes. 
Zometeen weer voetbal kijken op de smartphone.
Een fijne avond is mijn wens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten