maandag 5 december 2022

Na pech, nu nóg meer geluk.

 Goedemiddag, Boa Tarde.
Gezeten in de Mac Donald van Samora. Buiten regent het geloof ik nog, maar dat is nu niet zo'n probleem, want de tent staat nog steeds tussen de gebouwen waar ik m gisteren neergezet heb.
Dat is op twee kilometer afstand.
De afspraak met Leo hebben we verplaatst naar morgen, omdat ze hier met openbaar vervoer niet kan komen en ik vandaag liever bij mijn huizen bleef. Waarschijnlijk gaat dat morgen 26 kilometer zuidelijk van hier wel gebeuren.
Ik mag blij zijn met dit besluit want er bleek in Samora een fietsenzaak te zijn, die ik bezocht.
De technicus liet ik in eerste instantie naar mijn crank kijken met de vraag of hij een andere spie had.
Nou, dat was even zoeken, maar hij had er nog net een liggen.
Hij paste echter niet, ook na vijlen en slijpen. Dus de oude er weer ingezet, maar wel op een degelijkere manier. Wie weet, gaat ie nu langer mee en komt er geen  slag meer in de pedaal.
Aansluitend vroeg ik om een nieuwe binnenband en een nieuwe buitenband.
Op zijn voorstel om de banden op het wiel te monteren reageerde ik aanvankelijk met "Nee, dat doe ik zelf wel". Maar daar kwam ik snel op terug toen ik bedacht dat dat nou net een toekomstige handeling van mij zou zijn waar ik zo tegenop zag.
Vanmorgen direct na het opstaan had ik nog wel het gat in de binnenband gevonden en daar een plakkertje opgedaan, zij het na een mislukte poging toen ik ernaast geplakt had.
Maar dit zou uitstel van executie betekenen want de buitenband was al vrij glad.
Maar nu heeft de fietsenmaker er een hele degelijke nieuwe band opgelegd. Zelfs hem kostte het moeite om het wiel er weer goed in te krijgen. Hij had er de hulp van zijn collega bij nodig.
Inmiddels is het vijf uur Portugese tijd en ik zie dat het buiten al minder licht wordt.
Snel naar "huis" fietsen, want de weg is zeer gevaarlijk met heel veel vrachtverkeer.
Daar ben ik nu, een uur later, inmiddels. Er viel nog wel een flinke bui over me heen en de voorband werd slap. Dat is nu niet zo erg, want de vervanging van de voorbanden is gemakkelijk.
Dat moet morgenochtend dan wel weer gebeuren voordat ik naar Leo fiets.
Ze wil dan ook nog een bustochtje maken naar een natuurgebied.
Maar of dat allemaal kan weet ik niet.
Het is de enige dag van de hele week met een beetje droog weer, is de voorspelling.
Het is wat het weer betreft dus verkeerd getimed deze reis. Het is erg vermoeiend zo. Maar ik mag niet zeuren en niet klagen.
Voor alle moeilijkheden komt een oplossing. Dat zie je vandaag wel. De rotonde in Samora heeft iets Middeleeuws.



Bij nadere beschouwing zijn het echter wel paardenrijders die stieren met een lans aan het mishandelen zijn.

Mijn fiets had ik maar even daar neergezet ondertussen.


Nog steeds blij met de plek tussen de huizen.
Omdat de takken na de buien kletsnat zijn kon ik nu weer koken op het gasje.



Hier zit ik met de koplamp op onder de veranda en ga met eten beginnen.
Voor wie ook nog eten wil heb ik hier de volgende boodschap:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten