dinsdag 19 maart 2024

Met een van mijn accordeonnen op stap geweest. Ik kon er redelijk mee overweg. Ook Elle bezocht.

Goedenavond. Ik zag het helemaal niet zitten gisteren met mijn accordeons die allemaal iets mankeerden. Wat ik vandaag zou gaan doen wilde ik toen ik naar bed ging helemaal niet weten. Ik overwoog onder andere om met kampeerspullen richting Terborg te gaan en dan een accordeon daar laten repareren.  Maar op kamperen ben ik nog helemaal niet ingesteld. Toen ik vanmorgen wakker werd was ik ook nog besluiteloos....... tot ik de accordeon pakte die op het hout lag en er even op speelde. Het viel eigenlijk best mee met de verkeerde klanken. Ze stoorden mij veel minder dan gisteren. Zou ik dan toch mijn oorspronkelijke plan opvatten en naar Zaltbommel rijden voor de markt? Dat is wel helemaal de andere kant op dan Terborg dat bij Doetinchem ligt.
Toen was het even snel handelen: Geen kachel aan, snel ontbijten en meteen weg.
Voortvarend gefietst ook en al voor tien uur was ik ter plekke op mijn gebruikelijke plek naast het stel dat sinaasappels verkoopt. Al zeker dertig jaar zijn we als ik daar speel buren. Of ik mijn trui ook weer zelf gebreid had? En ik vertelde hen van de diefstal van die accordeon en dat ik met deze nu voor het eerst ging spelen. Aan de goedkeurende trekken op hun gezicht te zien moest mijn muziek toch weer goed klinken,  en dat bleek ook wel weer uit de hoeveelheid munten die in de koffer vielen. Zelf voelde ik me nog niet helemaal vertrouwd met het ding, maar over het algemeen ging het aardig.
Na de koffie op een andere gebruikelijke plek tegenover de groenteman, op wiens gezicht af te lezen was dat hij het leuk vond dat ik er weer was.  Van de man van de stroopwafels kreeg ik en passant weer zo'n baksel in mijn hand. Hij vertelde dat hij ongeveer 23 jaar nu hier stond.
Er kwam een man op de fiets bij me staan, die uitvoerig mijn bordjes bestudeerde. Een ervan had ik vanmorgen nog snel van tekst voorzien: Het leven is een lied, soms weet je de melodie even niet. Die met de tekst: Op het toneel des levens gaat iedereen af vond ie wel een beetje negatief. Daarop zei ik dat ik ook nog deze heb........

Spreuk van de dag .

Veel mensen zijn bang om af te gaan, maar nóg meer mensen zijn bang om op te komen.

Toen we even hadden gekletst over deze filosofie vertelde hij dat hij ook accordeon speelde. Zelfs wilde hij mijn accordeon ter hand nemen.

Hem vertelde ik ook het verhaal van mijn vervelende ervaring afgelopen zaterdag en dat dit de eerste keer was dat ik deze accordeon bespeelde in het openbaar.  Hij stelde me gerust: Hij vond dat hij goed klinkt.
Die ene valse noot,  die ik vandaag ontdekte heeft hij waarschijnlijk niet aangeslagen. Die tsjilpende vogelgeluiden hoorde ik vandaag ook minder. Ik was dus blijkbaar gisteren te kritisch.
Op de status van WhatsApp staat een filmpje.  Toen hij speelde moest er een vrachtwagen door en dat zorgde voor wat consternatie. Hij stootte mijn bordjes om. Maar dat was allemaal all in the game.

Mijn nieuwe outfit.

Gisteren in mijn paniek ben ik op marktplaats gaan kijken. Laat nou toevallig een accordeon te koop aangeboden worden in de buurt van Zaltbommel. Daar had ik gisteravond op geboden en ja hoor, er was reactie,  ik kon hem ophalen vanmiddag. Maar waarschijnlijk is er iets fout gegaan of ik deed iets verkeerd. Ik heb geen ervaring met marktplaats. Er stond geen adres bij en op mijn vraag wat het adres was kwam geen reactie meer. Dat kwam me eigenlijk wel goed uit. Nu deze accordeon redelijk blijkt te voldoen hoef ik geen andere erbij. Toen ik Zaltbommel verliet was het vervolg van de dag weer onduidelijk. Op zeven kilometer naar het westen ligt het dorpje Niewaal, waar Elle woont. Zal ik haar bezoeken of doorrijden naar Wijk en Aalburg,  waar in de middag markt is? Sowieso kwam ik ongeveer langs haar huis. Mijn gevoel koos voor haar.
De situatie is daar gecompliceerd en eigenlijk had ik me eerst aan moeten kondigen. Een korte ontmoeting vsn drie kwartier was voor beide partijen genoeg en ik kon naderhand die andere markt in Wijk en Aalburg,  zij het wat laat, ook nog halen.

Intussen heb ik mijn lesje een beetje geleerd.

Als ik nu een frietje ga eten laat ik de fiets niet meer zo staan maar............

................zo. De accordeon valt minder op en is moelijker grijpbaar.

En nu ben ik dan thuis, weer van alle (twee) markten thuis.
Zometeen ga ik soep uit een blik opwarmen als hoofdmaaltijd. Doe wat gemakkelijk vandaag.
Ik wens eenieder nog een genoeglijke avond.